AMALAN GAYA HIDUP SIHAT : TIPS SENTIASA POSITIF DAN CERIA

Korang nak tahu tak? Menurut artikel Berita Harian Online pada 23 Januari 2022 bertajuk 'Rakyat Kita Tidak Sihat' ada memetik Malaysia dianggap negara yang mempunyai rakyat tidak sihat walaupun tahap kesedaran mengenai kesedaran mereka adalah tinggi. 

Didalam artikel tersebut ada menyatakan 

seramai 3.4 juta orang dewasa didapati mempunyai sekurang-kurangnya dua penyakit tidak berjangkit, 50.1 peratus ada masalah berat badan berlebihan atau obes manakala 95 peratus didapati tidak cukup mengambil buah-buahan dan sayuran, sedangkan ia sumber vitamin bagi mengurangkan risiko mendapat penyakit.


Jika dilihat dari gambarajah berawan ini, point pertama dan kedua memang kacanglah nak buatkan.  Tapi point yang ketiga sangat sukar untuk mengawalnya ye kawan-kawan.  Agak-agak korang sebagai wanita dan ibu bekerjaya malah mempunyai komitmen lainnya, kita ni sebenarnya tak dapat lari dari stress/tekanan diri dan juga.

Menjaga Pemakanan Seharian

Yang menjadi persoalannya, adakalah pemakanan sekarang betul-betul berkhasiat?  Disinilah fungsinya supplement dalam hidup seseorang.  Supplement merupakan salah satu keperluan tambahan makanan terhadap nutrisi badan.

Jika kita mengamalkan pemakanan dari 'real food' kualiti atau kuantiti keperluan nutrisi tidak mencukupi langsung!  Bayangkan, untuk mendapatkan vitamin c yang cukup dalam badan kte perlu memakan 7 biji buah oren dalam 1 hari.  Hari pertama hingga ketiga mungkin anda mampu lakukan.  Lama kelamaan ia akan menjadi sukar.  

Itu baru vitamin c, bagaimana pula dengan nutrisi lainnya? Jeng jeng jeng.

Nutrisi Yang Mencukupi

Percaya atau tidak, apabila keperluan nutrisi dalam badan cukup secara tidak langsung peredaran darah dalam badan akan menjadi lancar dan baik.  Malahan minda dan badan akan menjadi lebih sihat, bertenaga dan ceria.  Pemikiran pula akan memikirkan kearah perkara-perkara yang positif.

Nutrisi yang mencukupi sebenarnya dapat membantu membina sistem imun badan yang kuat yang mampu melawan penyakit.  Antara nutrisi yang diperlukan yang terdapat di Shaklee adalah: 

1. ESP Protein
2. Vitamin C
3. Omega Guard
4. B Complex
5. Vivix

Setiap supplemen ini mempunyai manfaat masing-masing.  Dan yang pasti setiap suplemen Shaklee adalah larut air.  Formula pembuatan supplemen Shaklee sangat unik, sehinggakan  jika nutrisi dalam badan telah mencukupi ia akan dibuang melalui air kencing dan ianya tidak memudaratkan badan manusia.

Haa.. apa lagi, nak cuba?  Jom chit chat dekat ruangan komen di bawah.

Comments

Popular Posts